ICT en zelfmanagement

Wat ga ik leren?

Het gebruik van technologie in ons dagelijks leven is niet meer weg te denken: het gebruik van sociale media en online boodschappen doen wordt heel normaal. Technologie kan mensen ook helpen om zelf de touwtjes in handen te houden als het gaat om hun gezondheid. Dit is belangrijk want de zorg is er steeds meer op gericht om mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen. Als apothekersassistent kun je de cliënt hierbij ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het zelf de regie houden over het medicijngebruik. Ook kun je voorlichting en advies geven over het voorkomen van medische klachten en het bevorderen van de gezondheid. E-Health kan hierbij een hulpmiddel zijn zowel voor de zorgverlener als voor de cliënt. Tijdens de projectopdracht ga jij ontdekken welke technologische toepassingen en nieuwe innovaties een toevoeging kunnen zijn voor een gezond en zelfstandig leven van cliënten en/of bij een goed gebruik van medicijnen.

Projecthandleiding

Lees eerst de projecthandleiding.

2021_Projecthandleiding_OIDA P7_E-Health_1.0.pdf

Lesprogramma met Leerdoelen

Lesweek
Onderwerp 
Leerdoelen

1

Zelfregie, E-Health in relatie tot positieve gezondheid

Uitleg programma van deze periode en toetsinformatie.
  • Je begrijpt wat bedoeld wordt met positieve gezondheid.
  • Je kunt uitleggen wat het verschil is tussen gezondheid en 'positieve gezondheid’.
  • Je weet op welke manier de positieve gezondheid van een persoon met behulp van een zelftest in kaart wordt gebracht.
  • Je kunt uitleggen wat bedoeld wordt met E-Health en kunt voorbeelden geven van toepassingen die de cliënt kunnen helpen bij zelfregie over zijn of haar gezondheid.
  • Je kent de projectopdracht en weet wat de opdracht inhoudt.

2

Project - idee

Kick off – plan van aanpak maken – taken verdelen – idee – voorbereiden draagvlakonderzoek.
  • Je beschikt over vaardigheden om samen met anderen een vernieuwend idee te bedenken.
  • Je weet waarom het belangrijk is om het draagvlak voor een nieuw idee te onderzoeken.
  • Je weet wat jouw rol en taak is in de projectgroep.
  • Je kent de planning en de afspraken van jouw projectgroep.

3

De apotheek van de toekomst
  • Oriënteren: Innovaties in de apotheekzorg; Robot en drones en de apotheek.
  • Toekomstvisie KNMP. Eigen mening vormen.
 Projectoverleg.
  • Je bent op de hoogte van de technologisch ontwikkelingen in de apotheek.
  • Je kunt meerdere voorbeelden noemen van robotisering in de zorg.
  • Je bent bekend met de toekomstvisie van de KNMP.
  • Je kunt uitleggen wat jij belangrijk vindt voor de apotheek van de toekomst.
  • Je kunt deelnemen aan een discussie over automatisering in de apotheek (en nieuwe ideeën).
  • je kunt samen met jouw projectgroepje beoordelen of het 1e projectidee na deze les bijgesteld moet worden.

4

Apps en gezondheid
Oriënteren: E-Health toepassingen in de gezondheidszorg.
Projectoverleg
  • Je weet op welke manier apps kunnen bijdragen aan gezondheid.
  • Je hebt inzicht in de verschillende soorten apps die gebruikt worden door zorgverleners en zorgconsumenten.
  • Je kent de voor- en nadelen van het gebruik van gezondheid apps.
  • Je kunt uitleggen wat bedoeld wordt met wearables en hoer een voorbeeld van geven.
  • Je kunt uitleggen wat bedoeld wordt met slimme pillen en hier tenminste 1 voorbeeld van geven.
  • je kunt samen met jouw projectgroepje beoordelen of het 1e projectidee na deze les bijgesteld moet worden.
  • Je weet wat er nog gedaan moet worden om de resultaten van het draagvlakonderzoek voor de volgende les te bespreken.

5

Project – voor- en tegen
Resultaten draagvlakonderzoek bespreken – idee verfijnen.
  • Je hebt inzicht in de behoeften en wensen van de doelgroep m.b.t. E-Health.
  • Je kunt uitleggen welke invloed de resultaten van het draagvlakonderzoek hebben heb op het projectidee.

6 en 7

Project - ontwerp
Prototype maken en verkoopargumenten verzinnen
  • Je kunt een idee uitwerken tot een ontwerp waarbij je laat zien hoe de E-Health werkt.
  • je kunt samen met anderen verkoopargumenten bedenken om het idee te promoten onder de doelgroep.

8

Project - uitwerken
Presentatie voorbereiden
  • Je weet hoe je een boodschap zo goed mogelijk kunt laten overkomen in een presentatie.
  • Je kunt anderen overtuigen van, het nut of belang van, een nieuw idee.
  • Je weet wat je nog moet doen met jouw projectgroep voor de jurypresentatie.

9

Project opleveren
Resultaat presenteren voor een jury
  • Je bent in staat om een vernieuwend idee op een overtuigende manier te presenteren.


Leermiddelen

Boek: E-Health voor iedereen (link naar het boek)

Kerntaken en werkprocessen

B1-K2 Verleent niet-receptgestuurde zorg aan de patiënt

  • B1-K2-W1 Adviseert over gezondheid en preventie (maatschappelijk handelen)

B1-K3 Biedt productzorg

  • B1-K4-W1 Werkt aan de eigen deskundigheid (leren & ontwikkelen)


En in deze periode wordt gewerkt aan de ondernemende competenties:

Omgevingsgericht werken (Openstaan voor je omgeving en nieuwsgierig zijn)

  •  Gebruikt diverse methoden om aan informatie te komen en is hier zelf actief naar op zoek.

Innovatief denken en handelen (Creatief denken)

  • Signaleert problemen en kansen en bedenkt hiervoor creatieve (vernieuwende) oplossingen.
  • Initieert ideeën voor verbetering van werkwijzen, producten en diensten.

Vraag- en klantgericht werken (Klant- en marktgericht zijn)

  • Kan wensen en behoeften van de klant onderzoeken.
  • Bouwt eigen expertise op en zet deze expertise actief in om aan de wensen en behoeften van de klant te voldoen.

Toetsing

Ondernemend in de apotheek
Resultaat
Cesuur
Periode
Studiepunten
ICT en zelfmanagement - project E-Health
O/V/G
V
7
1


2021_Toets en beoordelingsform project E-Health_1.0.docx

Opdrachten inleveren

Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl