Ondernemend en onderzoekend

De wereld van de zorg ligt voor jou open! Je brengt een flinke dosis enthousiasme en nieuwsgierigheid mee en hebt veel zin om te ontdekken wat ondernemend zijn voor jou kan betekenen. Ga je mee op ontdekkingstocht? In deze periode ga je ontdekken wat het beroep apothekersassistent inhoudt en waarom 'ondernemend zijn' belangrijk is bij het werken in de apotheek. En ……. je leert ondernemende en onderzoekende vaardigheden in te zetten in een project. In de laatste les sluiten we deze periode feestelijk af! Krijg je al zin?

Leerdoelen en lesprogramma

Les
Onderwerp
Leerdoelen
1
Het beroep apothekersassistent
  • Je weet wat het vak Ondernemend in de apotheek inhoudt.
  • Je hebt een realistisch beeld van het beroep apothekersassistent.
  • Je begrijpt de inhoud van het Kwalificatiedossier voor de apothekersassistent.
  • Je kent de kerntaken en de bijbehorende werkprocessen die in het kwalificatiedossier genoemd worden.
2
De apotheek organisatie en ondernemend gedrag
  • Je kent de verschillende rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen de apotheekorganisatie.
  • Je kent de organisatiestructuur van een apotheek en hebt een beeld van de organisatie als geheel.
  • Je weet hoe de dagindeling van de apotheek eruit ziet.
  • Je weet welke zorg een apotheek levert.
  • Je kunt drie voorbeelden geven van  ondernemend gedrag bij het werken in de apotheek.
3
De omgeving van de apotheek
  • Je hebt  een beeld van de omgeving van de apotheek in context van de maatschappij, sector, branche, regio en concurrenten.
  • Je kent de aangrenzende disciplines in de 1e en 2e lijns GZ  (gezondheidzorg).
  • Je weet met welke organisaties (waaronder leveranciers) de apotheek externe contacten onderhoudt.
  • Je hebt inzicht in de farmaceutische distributieketen.
4
Start van het project “Stil de pijn”
  • Je weet wat de projectopdracht inhoudt en kunt met de informatie uit de projecthandleiding een eigen leerplanning opstellen.
  • Je kunt ICT vaardigheden toepassen bij het opstellen van een plan van aanpak.
  • Je hebt samen met een projectgroepje  een plan van aanpak uitgewerkt volgens  de uitleg die je in de les hebt gekregen.
5
Jouw mening over pijnstillers telt, het belang van goede voorlichting.
  • Je weet welke risico’s de vrije verkoop van zelfzorgmiddelen tegen pijn voor de patiëntveiligheid met zich meebrengt.
  • Je hebt een eigen mening gevormd over de noodzaak van goede voorlichting m.b.t. de vrije verkoop van pijnstillers en de bijbehorende risico’s en kunt jouw mening onderbouwen.
  • Je kunt potentiele gebruikers van pijnstillers proactief voorlichten over deze risico’s.
6
Op onderzoek: onderzoeksvaardigheden.
  • Je hebt informatie verzameld over de aanwezige kennis over pijnstillers bij studenten en docenten op school.
  • Je bent in staat om onderzoeksgegevens te verwerken in een tabel/grafiek in Excel.
7
Een posterpresentatie maken
  • Je kunt ICT vaardigheden toepassen om projectresultaten in beeld te brengen.
  • Je weet wat een posterpresentatie inhoudt en aan welke eisen de poster moet voldoen.
  • Je bent in staat om samen met mede studenten de opgedane kennis over risico’s bij het gebruik van pijnstillers toe te passen in een voorlichtingscampagne op school.
8
Presenteren projectresultaten (hier krijg je geen cijfer voor)
  • Je weet welke risico’s de vrije verkoop van zelfzorgmiddelen tegen pijn voor de patiëntveiligheid met zich meebrengt.
  • Je kunt potentiele gebruikers van pijnstillers proactief voorlichten over deze risico’s.
  • Je bent in staat om samen met mede studenten de opgedane kennis over risico’s bij het gebruik van pijnstillers toe te passen in een voorlichtingscampagne op school.
  • Je bent in staat om de verzamelde gegevens over pijnstillers tijdens een posterpresentatie  in eigen woorden toe te lichten.


Leermiddelen

Boek: Inleiding in de gezondheidszorg
Boek: Zo werkt het in de apotheek
kd-apothekersassistent-2020.pdf


Projecthandleiding

2021_Projecthandleiding_Ondernemend_Stil de Pijn_1.0.pdf

Kerntaken en werkprocessen

Je werkt aan de volgende kerntaken en werkprocessen:

B1-K2 Verleent niet-receptgestuurde zorg

B1-K4 Werken aan kwaliteit en deskundigheid

  • B1-K4-W1 Werkt aan de eigen deskundigheid

Je ontwikkelt in deze periode de ondernemende competenties: omgevingsgericht werken, proactief handelen, resultaatgericht werken, presenteren en samenwerken.

Toetsing

  1. Deze periode wordt afgesloten met de presentatie van het project "Stil de pijn". De presentatie wordt beoordeeld door een jury. Het cijfer telt niet mee. 

Inleveren opdrachten

Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl