Portfolio Cliënt Centraal


Wat ga ik leren?

Doel van het portfolio “Cliënt Centraal” is, dat je inzicht krijgt in wat het voor iemand betekent om te moeten leven met een chronische aandoening, zodat jij je goed kunt inleven in de cliënt en zijn leefsituatie. En dat jij begrijpt welke behoeften aan begeleiding van de apotheek, patiënten met een bepaalde chronische aandoening hebben. Zodat jij als apothekersassistente de cliënt centraal kunt stellen!

Je bouwt het portfolio op gedurende de hele opleiding. Je verdiept je, iedere periode weer, in wat het betekent om te moeten leven met een bepaalde chronische aandoening.

De opdrachten zijn iedere periode anders en de onderwerpen sluiten aan bij het thema van de periode. Het portfolio wordt aan het einde van het 1e en 2e studiejaar beoordeeld.

Leerdoelen

  • Je hebt inzicht in wat het voor mensen betekent te moeten leven met de meest voorkomende chronische aandoeningen.
  • Je weet met welke beperkingen cliënten met een bepaalde chronisch aandoening geconfronteerd worden.
  • Je weet welke behoeften en verwachtingen cliënten met een chronische aandoening hebben van de apotheek.
  • Je kunt uitleggen hoe jij als apothekersassistent cliënten met een bepaalde chronische aandoening  kunt begeleiden bij zelfmanagement en zijn medicijngebruik. 

Hoe ga ik dit leren?

De opdracht

Je gaat samen met medestudenten op zoek naar het verhaal en de beleving (kwaliteit van leven) van echte patiënten en verzamelt informatie om bovenstaande leerdoelen te behalen. De opdracht betreft één van de chronische aandoeningen die deze periode centraal staan.

Bij deze opdracht zijn verschillende onderzoeksmethoden mogelijk: interview een patiënt in de klas; ervaringsverhalen zoeken op lotgenotenforums/websites; video/film over het leven met een bepaalde chronische aandoening; patiënten interviewen (familie, kennissen, via internet).

De werkwijze is als volgt:

Stap 1: De aandoening wordt bepaald door het trekken van een kaart.

Stap 2: Trek uit de “Onderzoeks-waaier” een onderzoeksmethode.

Stap 3: Overleg met je groepje hoe je het onderzoek gaat aanpakken.

Stap 4: Maak een plan van aanpak en laat het goedkeuren door de docent van Ziek en Gezond.

Stap 5: Voer het plan uit.

Stap 6: Presenteer het eindresultaat in de les. (Volgens de planning van de docent).

Stap 7: Verslag maken (deel A en B)

A. Maak van iedere presentatie een verslag waarin je de volgende vragen beantwoord:

  • Wat was het verhaal van de patiënt?
  • Welke impact heeft leven met de aandoening op het leven van de patiënt?
  • Welke indruk heeft het verhaal op jou gemaakt?
  • Wat was nieuw voor jou, noem tenminste 3 punten.
  • Wat heeft jou het meest geraakt in het verhaal van de patiënt?
  • Wat kun jij als apothekersassistente voor patiënten met deze aandoening betekenen?
  • Met welke zorg kan de apotheek patiënten met deze aandoening ondersteunen bij zelfmanagement?

Stap 8: Evalueren

B. Evalueer met je groepje hoe jullie eigen onderzoek en de presentatie zijn verlopen. Vraag feedback op jouw inzet en (actieve) deelname. Maak een verslag van de evaluatie.

Stap 9: Inleveren

  • Neem beide verslagen (deel A en deel B) op in jouw digitale portfolio op It’s learning.

Met wie

De onderwerpen worden iedere periode verdeeld over groepjes studenten.

Waar voer je de opdracht uit?

Op school (iedere periode)
Lesweek 1: uitleg portfolio-groepsopdracht en groepjes maken.
Lesweek 2: de groepjes kiezen een onderwerp en de onderzoeksmethode en maken een plan van aanpak.
Lesweek 3: de groepjes laten het plan van aanpak goedkeuren door de docent.
In overleg met docent: presenteren van het eindresultaat in de les.

Thuis:
Opdracht uitvoeren en de presentatie voorbereiden.
Verslag maken over iedere gepresenteerde patiënt en de aandoening.

Onderwerpen per periode

Onderwerpen (chronische aandoeningen) van de groepsopdracht in het eerste jaar:

Periode 1 thema Pijn: Artrose, Migraine, Reuma, Clusterhoofdpijn, Spierspanningshoofdpijn.

Periode 2 thema Lifestyle: Ziekte van Crohn, Reflux oesophagitis, Prikkelbare darm syndroom (IBS), Coeliakie.

Periode 3 thema Beestjes: (Chronische) urineweginfectie en HIV/aids, Ziekte van Lyme, transplantatie patiënt (met donororgaan).

Periode 4 thema Lucht: COPD (Chronische bronchitis en longemfyseem), Astma, Hooikoorts, Cystic fibrosis en longkanker.

Onderwerpen groepsopdracht in het tweede jaar:

Periode 5 thema Voelen, zien en proeven: Psoriasis, Eczeem, Acne en Glaucoom.

Periode 6 thema Hormonen in balans: Diabetes type I en II, Overgangsklachten, Ziekte van Hashimoto, Ziekte van Graves.

Periode 7 thema Het kloppend hart: Hypertensie, Hartfalen, Angina pectoris, Trombose.

Periode 8 thema Het brein: Slaapstoornis, Angststoornissen, ADHD, Depressie.

Onderzoeksmethoden

Methode 1: Interview een patiënt in de klas.

  • Jullie gaan op zoek naar een echte patiënt, met de aandoening die jullie hebben gekozen. Deze patiënt nodig je uit in de les. Bedenk vooraf tenminste tien open vragen voor het interview. Neem de vragen op in het plan van aanpak zodat de docent jullie feedback kan geven.

Methode 2: Ervaringsverhalen zoeken op lotgenotenforums/websites.

  • Lotgenoten delen ervaringen vaak via Internet. Ga op zoek naar deze ervaringsverhalen.
  • Van de gekozen aandoening kies je tenminste 4 verschillende ervaringsverhalen die jullie op een creatieve manier gaan presenteren in de les.
  • De presentatie: Stel de patiënt voor en leg kort uit om welke aandoening het gaat. Daarna worden de verhalen gepresenteerd.

Methode 3: Video/film/documentaire/tv-programma over het leven van een patiënt/patiënten met een bepaalde chronische aandoening.

  • Zoek een aansprekende film, tv-programma of documentaire die jullie met de hele klas kunnen delen. De presentatie wordt voorafgegaan door een korte inleiding waarin jullie vertellen waarom jullie juist voor deze film hebben gekozen. Bedenk 5 discussievragen die je na afloop aan de klas gaat stellen. Houd in de planning rekening met tijd die nodig is voor de discussie en om na te praten.

Methode 4: Patiënten interviewen (het interview filmen en/of presenteren d.m.v. rollenspel)).

  • Zoek twee patiënten (b.v. familie of kennissen met de betreffende aandoening en neem een interview af. Bedenk vooraf tenminste tien open vragen voor het interview. Neem de vragen op in het plan van aanpak zodat de docent jullie feedback kan geven. Als je het interview mag filmen, uiteraard na toestemming gevraagd te hebben aan de patiënt, kun je het interview laten zien in de klas. Is opnemen van het interview niet mogelijk dan breng je verslag uit van het interview in de vorm van een rollenspel. Dan spelen jullie de beide interviews na voor de klas. Na afloop mag de rest van de klas vragen stellen.

Kerntaken en werkprocessen

B1-K1 Voert geïndividualiseerde farmaceutische patiëntenzorg uit

B1-K2 Verleent niet-receptgestuurde zorg

Toetsing

Beoordelingscriteria

1. Waar moet het onderzoek en de presentatie aan voldoen?

  • Het plan van aanpak is goedgekeurd door de docent.
  • De onderzoeksmethode is op de juiste manier (volgens opdrachtbeschrijving) uitgevoerd.
  • De presentatie geeft voldoende informatie over het leven van patiënten met de betreffende aandoening.
  • De presentatie wordt op een aansprekende wijze uitgevoerd.
  • De presentatie wordt ingeleid met een toelichting op het onderwerp/de aandoening en de aanpak (van de opdracht).
  • Er is na afloop van de presentatie, ruimte gegeven voor vragen en/of discussie.
  • Er zijn voldoende betrouwbare bronnen geraadpleegd.
  • De presentatie is netjes en aantrekkelijk vormgegeven.
  • De gekozen presentatievorm past bij de onderzoeksmethode.
  • Ieder groepslid heeft een actieve rol bij de presentatie.

 Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan kan de docent jullie een aanvullende of nieuwe opdracht geven.

2. Inhoud portfolio

Het portfolio bevat verslagen van 8 periodes met daarin:

  • Deel A: een beschrijving van iedere gepresenteerde patiënt/aandoening. Zie “De werkwijze is als volgt” stap 7.
  • Deel B: de evaluatie van je eigen groepje. Zie “De werkwijze is als volgt” stap 8.

Het verslag moet voldoen aan de criteria van de Checklist ‘Schrijven van een verslag, werkstuk of rapport (product)’ te vinden via deze link: Checklist - Schrijven van verslag werkstuk of rapport.pdf

Eindbeoordeling

Het portfolio wordt aan het eind van het 1e en 2e jaar beoordeeld en moet aan het eind van periode 8 compleet zijn. 

Ziek en Gezond
Gemiddeld resultaat
Cesuur
Periode
Studiepunten
Portfolio Client Centraal fase 1
O/V/G V 4 3
Portfolio Client Centraal fase 2
O/V/G
V
8
2


Opdrachten inleveren

Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl