"Out of the box"- creatief verkopen


Wat ga ik leren?

Als iemand naar een specifiek product of een dienst vraagt weet de klant al precies wat hij wil hebben. Dat is vaak een eenvoudige verkoop. Een doosje paracetamol is snel verkocht.
Maar een patiënt kan jou ook vragen om mee te denken over de beste oplossing bij zijn aandoening en/of situatie. Of nog beter, je denkt spontaan mee omdat je weet dat er producten en/of diensten zijn die kunnen helpen om de klachten van de patiënt te verlichten. Door mee te denken met de patiënt en je in diens situatie te verplaatsen kun je verkoopkansen creëren. De patiënt zal dit meedenken waarschijnlijk als erg prettig ervaren. Dit zorgt voor een positief imago van de apotheek.

In deze periode gaat het over het aanbieden van producten en diensten, ook als de patiënt daar niet uit zichzelf om vraagt. Je leert verkoopkansen te herkennen en te benutten en  producten op een aantrekkelijke manier te presenteren. 

Leerdoelen

  1. Je ontwikkelt de ondernemende competenties: Innovatief denken en werken, Proactief handelen, Vraag- en klantgericht werken. 
  2. Je kent de meest in de apotheek toepasbare combinatieverkoop-mogelijkheden: geneesmiddel en zelfzorgmiddelen of andere productcombinaties die aansluiten bij specifieke doelgroepen, het gebruik van een specifiek geneesmiddel en bepaalde aandoeningen.
  3. Je kunt nieuwe combinatieverkoop-mogelijkheden bedenken en uitwerken in een concreet plan.
  4. Je kunt creatieve denktechnieken inzetten bij het bedenken van nieuwe producten en diensten.
  5. Je kunt een product op een aantrekkelijke manier inpakken en collega’s inpaktips geven. 
  6. Je kunt een aanbieding van producten op een aantrekkelijke manier presenteren. 

Lesprogramma

Les
Onderwerp
Activiteiten

1


Introductie en voorkennis herhalen
Les voorbereiden
Lees: de projecthandleiding 
In de les: uitleg programma van deze periode en toets informatie.
  • Uitleg projectopdracht
  • Groepjes maken
  • Activiteiten planning maken

2

Verkoopmomenten en kansen
Les voorbereiden
Tenminste 2 verschillende apotheken bezoeken en 2 verschillende drogisten, (onderdeel projectopdracht, fotoverslag met ideeën over bijverkoop e.d. en hoe dit aangeboden wordt.)
In de les:
Theorie over verkoopmomenten en kansen benutten.
Bespreken resultaten van de voorbereidende opdracht.

3

Combinatieverkoop
Les voorbereiden
Bespreek in de stageapotheek welke afspraken er zijn over combinatieverkoop. Welke combinaties worden altijd aangeboden? b.v. probiotica bij een antibioticakuur.
Welke tips hebben collega’s?
Verzamel alle voorbeelden en neem ze mee naar de les.
In de les:  
Inventariseren combinaties die in de apotheek worden toegepast.
Ideeën verzamelen voor nieuwe combinaties.
Creatieve denktechnieken gebruiken.

4

Oefenen met verkoopgesprekken
Voorbereiden: 
Lijst met alle combinaties uit les 2 doornemen.
Theorie over verkoopgesprekken (periode 3) bestuderen.
Casuïstiek uit les 3 .
In de les: Oefenen met verkoopgesprekken
t.b.v. combinatieverkoop/ oefenen o.l.v. docent

5


Voorbereiden workshop “Inpakken”
Les voorbereiden
Oriënteren op de opdracht Workshop.
In de les:  
Inpakmethode kiezen (b.v. van YouTube)
Boodschappenlijstje maken voor benodigde materialen.
Zelf oefenen

6


Workshops “Inpakken”
Les voorbereiden
Workshop voorbereiden.
In de les:  
Ieder groepje geeft een workshop aan de andere groepjes.

7


Workshops "Inpakken"
In de les:  
Baliepresentatie voorbereiden. (4 seizoenen verdelen)
Creatieve denktechnieken inzetten.
Op een moodboard het proces “van idee tot product” in beeld brengen.

8


Werken aan de eindopdracht
Les voorbereiden: 
Baliepresentatie is klaar.
Fotoboek is in concept klaar.
In de les:
Presenteren van de Baliepresentatie.
Fotoboek “Out of the box” opleveren.

Projecthandleiding

2021_Projecthandleiding_Ondernemend P5_Out of the Box_1.0.pdf

Kerntaken en werkprocessen

B1-K2 Verleent niet-receptgestuurde zorg aan de patiënt
-kan commerciële vaardigheden toepassen.
B1-K2-W1 Adviseert over gezondheid en preventie
-adviseert de patiënt bij een UR-geneesmiddel proactief over (de aanschaf van) aanvullende of ondersteunende producten.

En in deze periode werk je aan de ondernemende competenties: 

Innovatief denken en handelen

  • Signaleert problemen en kansen en bedenkt hiervoor creatieve (vernieuwende) oplossingen.
  • Initieert ideeën voor verbetering van werkwijzen, producten en diensten.

Vraag- en klantgericht werken

  • Kan wensen en behoeften van de klant onderzoeken.
  • Bouwt eigen expertise op en zet deze expertise actief in om aan de wensen en behoeften van de klant te voldoen.

Pro-actief handelen

  • Is alert op kansen, nieuwe situaties of problemen.
  • Speelt hierop in door zelf activiteiten op te pakken of een voorstel te doen voor het zelf nemen van initiatief.

Toetsing

Het project verkoopvaardigheden telt niet mee als formatief cijfer. 

Opdrachten inleveren


































































































































































































Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl