Kwaliteitszorg is teamwerk


Wat ga ik leren?

In deze periode leer je wat kwaliteitszorg inhoudt en hoe je als apothekersassistente actief kunt bijdragen aan het voortdurend verbeteren, beheersen en het bewaken van de kwaliteit van de werkprocessen in de apotheek en de patiëntveiligheid. Je bereidt je in deze periode voor op de bijbehorende examenopdracht.

Lesprogramma met leerdoelen

Lesweek
Onderwerp
Leerdoelen

1

Programma, examen, LEAN werken.

  • Uitleg programma en opdrachten.
  • Bespreken examenopdracht.
  • Knelpunten op de werkvloer en LEAN werken.
  • Je kent de leerdoelen voor deze periode.
  • Je weet welke leeractiviteiten in deze periode plaatsvinden.
  • Je kent de inhoud van de examenopdracht.
  • Je weet hoe je knelpunten kunt signaleren op de werkvloer.
  • Je weet globaal wat bedoeld wordt met LEAN werken.
2
Kwaliteitszorg en wettelijke kaders
  • Theorie over kwaliteitszorg
  • Je kent de wettelijke kaders voor kwaliteitszorg.
  • Je weet wat bedoeld wordt met de PDCA cyclus en de cirkel van Deming en kunt dit uitleggen.
  • Je kunt uitleggen wat wordt bedoeld met kwaliteit van zorg.
  • Je kunt uitleggen wat wordt bedoeld met verantwoorde zorg.
  • Je kunt uitleggen wat een kwaliteitszorgsysteem is en welke rol dit speelt in de apotheek.
3
  • Oriënteren: van knelpunt naar probleemanalyse.

  • Je kent het belang van het methodisch onderzoeken van een knelpunt.
  • Je weet uit welke fasen de onderzoek cyclus bestaat.
  • Je weet welke kwaliteiten een goede onderzoeker heeft.
  • Je kent de voorwaarden die de kwaliteit van een onderzoek bepalen.
  • Je kunt een probleem analyseren op basis van verzamelde informatie.
4
  • Onderzoeksvragen en SMART doelstelling.

  • Je kunt een probleemstelling vertalen in een onderzoeksvraag.
  • je kunt een onderzoeksvraag uitwerken in tenminste 3 deelvragen.
  • Je kent het SMART principe.
  • Je weet hoe een SMART doelstelling te maken die aansluit bij de probleemstelling.
5
  • Aanpak en onderzoeksmethoden.
  • Je weet hoe je een eenvoudig praktijkonderzoek opzet.
  • Je weet wat literatuuronderzoek inhoudt en hoe je dat aanpakt.
6
  • Het verbetervoorstel en plan van aanpak.
  • Je weet hoe je een verbetervoorstel en plan van aanpak opstelt.
  • Je begrijpt wat de valkuilen zijn tijdens het uitvoeren van het verbeterplan.
  • je weet hoe je collega’s kunt stimuleren om het voorstel uit te voeren.
7
  • Je kent de beoordelingscriteria en weet wat je moet laten zien, doen, vertellen, enz. om een voldoende of goed te behalen.
  • je kent de procedure bij de examenopdrachten.
8
  • Je kunt de theorie over kwaliteitszorg en  onderzoek doen -  toepassen op een casus .


Leermiddelen

  1. Boek: Zo werkt het in de apotheek
  2. Beroepscode voor de apothekersassistent
  3. KNMP richtlijnen
  4. Literatuur

Kerntaken en werkprocessen

B1-K4 Werken aan kwaliteit en deskundigheid

  • B1-K4-W2 Werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg (professionaliteit)

Toetsing

Ondernemend in de apotheek
Resultaat
Cesuur
Periode
Studiepunten
Lean werken in de zorg (Kwaliteitszorg)
O/V/G
V
9
7


Inleveren opdrachten


Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl