Bijblijven als professional

Wat ga ik leren?

Een leven lang leren! Als je straks je diploma hebt ben je bevoegd en bekwaam om zelfstandig als apothekersassistent te werken in de apotheek. Maar na je opleiding houdt het leren niet op. De zorg verandert snel en dat geldt ook voor jouw beroep. Van een apothekersassistent wordt verwacht dat ze haar deskundigheid op peil houdt en op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen in het beroep. Hoe je dat doet? Daar gaat het deze periode over. Je bereidt je in deze periode voor op de bijbehorende examenopdracht.

In deze periode werk je aan de ondernemende competentie ‘Omgevingsgericht werken’:

  • Je verdiept je in de actuele visie op zorg door gebruik te maken van vakliteratuur en/of bijscholing.
  • Je vertaalt deze visie en ontwikkelingen naar het eigen werkterrein en het beroep apothekersassistent.
  • Je trekt conclusies m.b.t. eigen functioneren in relatie tot de actuele visie op zorg.
  • Je houdt bij het werken aan de eigen deskundigheid rekening met de huidige en toekomstige behoeften aan zorg.

Lesprogramma met leerdoelen

Lesweek
Onderwerp Leerdoelen

1

Bijblijven in je vakgebied, hoe doe je dat?

Uitleg programma en werkwijze.
Deskundigheidsbevordering apothekersassistenten.
  • Je kent de leerdoelen voor deze periode.
  • Je weet welke leeractiviteiten in deze periode plaatsvinden.
  • Je kent het belang, de achtergronden en mogelijkheden voor deskundigheidsbevordering van apothekersassistenten.
  • Je weet welke bronnen je kunt raadplegen voor actuele informatie m.b.t. ontwikkelingen in de zorg en jouw beroep.

2

Visies op zorg.

Eigen visie koppelen aan ontwikkelen deskundigheid.
  • Je bent op de hoogte van de actuele visie op zorg.
  • Je kunt uitleggen wat jouw visie op zorg is in relatie tot het door jou gekozen beroep.
  • Je welke kennis/deskundigheid je (nog) nodig hebt om jouw visie in de praktijk te kunnen brengen.

3

Bijblijven in je vakgebied; wet- en regelgeving.

Actuele wet- en regelgeving.
  • Je weet welke wet- en regelgeving van toepassing zijn in jouw beroep.
  • Je kunt de relevantie van een onderwerp beargumenteren met onderbouwing vanuit wet- en regelgeving.

4

Bijblijven in je vakgebied; wet- en regelgeving.
Wet- en regelgeving in de praktijk.
  • Je kunt met gebruik van praktijkvoorbeelden uitleggen welke wet- en regelgeving van toepassing is bij het werken in de apotheek.

5

Werken aan de portfolio
  • Je hebt jouw digitale portfolio bijgewerkt.

6 en 7

Visies op zorg delen
 
Presenteren, kennis delen en discussie voeren
  • Je kunt de relevantie van de gepresenteerde onderwerpen beargumenteren met onderbouwing vanuit wet- en regelgeving in relatie tot de actuele visie op zorg.
  • Je bent in staat om op een uitnodigende wijze een inhoudelijke discussie te voeren over de relevantie van het gekozen onderwerp voor de beroepsuitoefening in de zorg.
  • Je bent in staat om je open te stellen voor inhoudelijke feedback en daar adequaat op te reageren.
  • Je kunt een presentatie verzorgen en discussie voeren waarbij jouw taal- en woordgebruik past bij de doelgroep.

8

Examenvoorbereiding
Uitleg examenopdracht. Oriënteren op onderwerpen.
  • Je kent de inhoud van de examenopdracht ‘Werkt aan de eigen deskundigheid’.
  • Je weet welke eisen aan het onderwerp voor de examenopdracht worden gesteld.
  • Je kunt tenminste 3 voorbeelden van geschikte onderwerpen noemen.


Leermiddelen

Consortium Oefenopdracht AA-B-K4-W1 

Boek: Zo werkt het in de apotheek

Boek: Inleiding in de gezondheidszorg

Beroepscode apothekersassistent

Kerntaken en werkprocessen

B1-K4 Werken aan kwaliteit en deskundigheid

  • B1-K4-W1 Werkt aan de eigen deskundigheid (leren & ontwikkelen)

Toetsing

Ondernemend in de apotheek
Resultaat
Cesuur
FAT2001-ONDLJ2
Periode
Studiepunten
Portfolio deskundigheidsbevordering
O/V/G
V
Toets-04
8
2


Informatie over de inhoud van de portfolio deskundigheidsbevordering vind je HIER

Inleveren opdrachten






Naar boven
/var/www/bib-apothekersassistent-davinci.learningmatters.nl