Voelen, zien en proeven
Wat ga ik leren?
‘Voelen’ gaat over de huid en huidaandoeningen en de medicijnen die gebruikt worden bij huidklachten. Je leert welke basiscrème of zalf past bij een bepaald type huid of huidconditie. ‘Zien” gaat over het oog en oogaandoeningen.
‘Proeven’ gaat over de smaak en reuk. En over de invloed van de smaak en het uiterlijk van medicijnen op de therapietrouw van cliënten.
Leerdoelen
- Je weet wat de oorzaken en ziekteverwekkers zijn van veel voorkomende aandoeningen van de huid en de ogen.
- Je weet welke geneesmiddelen en leefregels voorgeschreven en geadviseerd worden bij huid- en oogaandoeningen.
- Je kent de toepassing van de verschillende geneesmiddelengroepen die voor de huid en de ogen worden gebruikt.
- Je kent de (werking, meest voorkomende bijwerkingen, interacties en contra-indicaties) van geneesmiddelen die toegepast worden bij de behandeling van huidaandoeningen, de naam van de geneesmiddelgroep (en) inclusief de generieke en merknamen van deze geneesmiddelen.
- Je weet welke gevolgen onoordeelkundig gebruik van deze geneesmiddelen kan hebben.
- Je weet welke gebruiksadviezen je moet geven bij de verschillende middelen en toedieningsvormen die gebruikt worden bij huid- en oogaandoeningen.
- Je kunt een correct (eenvoudig) zelfzorgadvies geven bij hoofdroos, wratten, acne, voetschimmel, tekenbeet en koortslip, volgens de richtlijnen “Standaarden voor zelfzorg” van de KNMP.
- Je kunt een advies geven over wondverzorging en kent de meest voorkomende wondverzorgingsproducten.
Lesprogramma
Leermiddelen
Boek: Farmaceutische patiëntenzorg (laatste druk) |
Boek: Standaarden voor zelfzorg KNMP (laatste druk zie www.knmp.nl) |
Kerntaken en werkprocessen
B1-K1 Voert geïndividualiseerde farmaceutische patiëntenzorg uit
B1-K2 Verleent niet-receptgestuurde zorg
B1-K3 Biedt productzorg
Toetsing
Deze periode wordt afgesloten met een digitale kennistoets.
Farmacotherapie | Gemiddeld resultaat | Cesuur | Periode | Studiepunten |
Voelen, zien en proeven (Zintuigen) | cijfer 1-10 | ≥ 5,5 | 5 | 2 |